fredag den 18. maj 2018

Differentieret undervisning med Blooms taksonomi




Når vi snakker digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser, får jeg hurtigt øjnene op for den klare fordel i en mere systematisk og metodisk differentiering af undervisningen, og her dukker Blooms taksonomi op i mine tanker fra tidligere forløb på VIA.

Blooms taksonomimodel bygger på forståelsen af et emne som kan opbygges i en kronologisk rækkefølge, en form for kognitiv trappe. For at kunne forstå et emne skal du vide noget om det. For at kunne anvende det skal du have en vis form for forståelse af emnet ect.

Når en elev fx skal lære at køre en truck (anvendelse) så skal han først have noget viden om maskinen. Når denne viden er på plads, skal han have en vis form for forståelse af hvordan og hvorledes den fungerer, for så at kunne anvende den sikkerhedsmæssigt forsvarligt.



Modellen hjælper mig til at vurdere elevens behov for yderligere hjælp igennem en differentieret undervisning. Hvis eleven kan anvende en maskine, skal han ifølge Blooms taksonomi også have en vis form for forståelse af maskinen. Hvis eleven anvender maskinen forkert, skal jeg arbejde med hans forståelse af maskinen. Jeg behøver altså ikke at arbejde med elevens grundlæggende viden, da han ikke bør kunne anvende den før han har en eller anden form for forstået.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar