Når vi snakker digitale teknologier i de erhvervsrettede
uddannelser, får jeg hurtigt øjnene op for den klare fordel i en mere systematisk
og metodisk differentiering af undervisningen, og her dukker Blooms taksonomi
op i mine tanker fra tidligere forløb på VIA.
Blooms taksonomimodel
bygger på forståelsen af et emne som kan opbygges i en kronologisk rækkefølge,
en form for kognitiv trappe. For at kunne forstå
et emne skal du vide noget om det. For
at kunne anvende det skal du have en vis form for forståelse af emnet ect.
Når en elev fx skal lære at køre en truck (anvendelse) så
skal han først have noget viden om maskinen. Når denne viden er på plads, skal
han have en vis form for forståelse af hvordan og hvorledes den fungerer, for
så at kunne anvende den sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Modellen hjælper mig til at vurdere elevens behov for
yderligere hjælp igennem en differentieret undervisning. Hvis eleven kan
anvende en maskine, skal han ifølge Blooms taksonomi også have en vis form for
forståelse af maskinen. Hvis eleven anvender maskinen forkert, skal jeg arbejde
med hans forståelse af maskinen. Jeg behøver altså ikke at arbejde med elevens
grundlæggende viden, da han ikke bør kunne anvende den før han har en eller
anden form for forstået.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar