Flipped Classroom
Flipped Classroom er en såkaldt
rotationsmodel i blended learning,
hvor den undervisning, der normalt foregår i klassen via videomediet, flyttes
hjem som forberedelse.
Når underviserens oplæg eller
instruktion flyttes ud til eleven som forarbejde, så frigives der resurser i
klasselokalet: Eleverne kan arbejde mere intenst med emnet og underviseren kan
bruge sin tid der hvor der er mest brug for den, samtidig med at han allerede
har en idé om elevernes læringsniveau som beskrevet tidligere under Blooms
taksonomi.
Flipped Classroom kan også have en
tiltrækkende og motiverende effekt på de unge elever, som for længst er blevet integreret
i web 2.0, 3.0 og klar til 4.0 Disse elever er vant til at arbejde med de
forskellige medieplatforme. De tilpasser sig nemt og hurtigt i forhold til
forskellige undervisningsformer så længe de arbejder i samme IT-univers som de
selv befinder sig. Her kan ældre og IT-usikre undervisere godt blive skræmt, da
eleverne tit ved mere om programmerne end underviseren. Her er det vigtigt at
huske på den didaktiske intention i Flipped Classroom, som i høj grad flytter underviseren
fra den styrende instruktør til den vejledende coach, som prøver at støtte og
motivere eleverne i deres læringsproces.
Flipped Classroom indeholder også
mange andre af de elementer, der skal til for at skabe undervisning der virker,
jf. Hattie, for eksempel formativ evaluering og lærertydelighed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar