Jeg kan godt lide modellen, som
minder meget om Hiim & Hippes Relationsmodel. Essensen i modellen er da
også den samme som i Relationsmodellen; altså at kategorierne har stor
indflydelse på hinanden og de skal derfor ses i sammenhæng. Hvis man påvirker én
kategori, så vil de fem andre automatisk også blive påvirket.
Jeg ser modellen som noget der er
i konstant bevægelse, hvilket også virker naturligt i et
undervisningsperspektiv. Jeg kan både bruge den som planlægnings- og
evalueringsværktøj. I begge tilfælde vil jeg nok starte ved læreforberedelsen,
da det er her læringsmålene fastsættes, og det er disse som bør være
fundamentet for de efterfølgende valg i planlægningen. Dette vil også hjælpe
mig til at holde fokus på målet, når jeg laver en videoproduktion, da jeg ellers
hurtigt kan miste fokus og derfor se videoen som en form for slutprodukt.
Omvendt vil den også fungere
rigtig fint sammen med fx formative elevevalueringsskemaer, fx igennem forms.office,
hvor jeg struktureret kan stille spørgsmål til elevens forventninger forud for
undervisningslektionen, læringsudbytte og generelle oplevelse. Disse
informationer kan jeg holde op mod modellens forskellige kategorier, og så
vurdere hvilke indsatsområder der giver mest værdi og hvordan de andre
kategorier vil blive påvirket.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar